SkanPers.se SkanPers.no ScanPers.co.uk SkanPers Kommunikation

Skandinavisk Personal

REPUTATION MANAGEMENT PÅ FÖRETAGS- OCH INDIVIDNIVÅ

Ingen gång tidigare har väl begreppet reputation management diskuterats intensivare än idag. Ettföretags anseende är viktigt för att locka kunder, rätt talang och för att också behålla rätt personer.Men en springande punkt är vad det är som skapar ett företags anseende? För oss är det uppenbart,det är de individuella medarbetarna. Som man uppfattar medarbetaren, så uppfattas företaget.Kunder litar idag inte på företag, man litar på personerna i företaget. Richard Branson säger dettagång på gång, Daniel Ek CEO på Spotify likaså. Egentligen behöver vi inte krångla till det mer än så.

Många företag spenderar mycket pengar på att bygga företagets varumärke, rykte och image. Mendetta kan raseras snabbt om inte medarbetarna lever upp till det. När man utvecklar medarbetarnasprofessionella rykte så stärks företagets kultur och potentialoch företagets värde ökar markant.

Enligt det ansedda PR- och kommunikationsföretaget Kreab& Gavin Anderson, som arbetar med företagens anseende,blir reputation management den viktigaste drivkraften.Reputation management på individnivå blir därför, enligt vårtsätt att se det, en mycket viktig faktor när det gäller lönsamheten.

”The rise of reputation managementwill be the driving force ... and is nowmore important than profitability”

” Individual reputation will becomea dominant factor in the future"

Vi har därför under flera år arbetat fram konkreta metoder för attanalysera och utveckla individers professionella rykte och äridag förmodligen det enda företaget som arbetar med detta påett konkret sätt.

Detta är viktigt för alla företag och organisationer, men vi serockså till exempel att de PR- eller kommunikationsföretag somförst kopplar ihop reputation management på företags- och individnivå kommer att skapa en uniknisch. Idag gäller det att hitta nya metoder för att addera en ny och viktig dimension när det gällerreputation management.

Som vi beskrivit ovan så är det i allt högre utsträckning individerna som skapar (och riskerar) ettföretags rykte och här kan vi erbjuda ett unikt koncept, med erfarenhet från att ha arbetat med 700personer i Sverige och internationellt. Alla inser och håller med om hur avgörande en individs professionella rykte är, men knappast någon känner konkret till hur det ser ut och förvånansvärt nogär det ingen som konkret arbetar med detta. Lönsamheten torde vara enorm.

Förra VDn för Google, Eric Schmidt, sa att det vi är sämstpå är att se oss själva och våra styrkor som andra ser dem.Och framgång skapas aldrig med fokus på svagheter. Idaghar vi metoder för detta i vårt företag där vi tar fram enpersons professionella rykte, hennes professionella potentialoch visar hur hon kan utveckla detta.

"My professional reputation is all I have got, and it is something I have to fight to protect" 
Richard Branson

Det som verkligen skapar diskussion i de möten vi har medledningsgrupper är att ett företags varumärke uppstår och verklighetstestas i varje möte mellan kundoch medarbetare. Ett företags kundrelationer handlar om förtroende, anseende och att kunnainspirera. Känner man inte till nyckelpersonernas professionella rykte, då kan man få snabba ochoväntade bakslag för företagets varumärke. När man idag talar om "reputation killers" då handlar dettill mycket hög utsträckning också om individer i företaget.

”There is no way to put a price on your professional reputation, its value to you is priceless”
Per Frykman

Per Frykman: ”Med sin pionjäranda tar Per personal branding till en ny dimensionoch inspirerar till ett möjlighetstänkande i framkant.”

Karin Sandin: ”Med glädje, närvaro och mod berör och inspirerar Karin dig till attbygga på dina styrkor för att leva livet fullt ut”

Tillsammans är de pionjärer i Sverige inom området och har utvecklat en radpraktiska verktyg. De har skrivit två böcker i ämnet, och den senaste kom i oktober.De har arbetat med företag som SAS, Volvo, HCL, konsultföretag och chefer i fleraländer etc. I nuläget har de 22 samarbetspartners runt om i landet.

Per Frykman: 070 - 624 00 58 per@perfrykman.se

Karin Sandin: 070 - 562 42 64 karin@duettvarumarke.nu

Vår web: http://dittprofessionellarykte.com